
Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu to #wiedza #sport #sukces. Dlatego postanowiliśmy przybliżyć naszym czytelnikom pięć Wiodących Zespołów Badawczych naszej Uczelni. Nasz cykl rozpoczyna dr hab. Paweł Piepiora, prof. AWF
Szanowni Państwo,
Wiodący Zespół Badawczy w Naukach Społecznych liczy obecnie 12 członków: dr hab. Paweł Piepiora, prof. AWF (kierownik); dr hab. Wojciech Cieśliński, prof. AWF; dr hab. Stanisław Czyż, prof. AWF; dr hab. Piotr Oleśniewicz, prof. AWF; dr hab. Krzysztof Pezdek, prof. AWF; dr hab. Mariusz Sołtysik, prof. AWF; dr hab. Robert Dobrowolski; dr hab. Kazimierz Witkowski; dr Marcin Dziedzic; dr Wojciech Fedyk; dr Jarosław Maśliński; dr Tomasz Seweryniak. Obszary badawcze Wiodącego Zespołu Badawczego w Naukach Społecznych mają charakter interdyscyplinarny i dotyczą następujących tematów:
- Aktywność fizyczna człowieka oraz jej wpływ na dobrostan człowieka,
- Aktywność fizyczna jako narzędzie radzenia sobie ze stresem w różnych grupach zawodowych,
- Algorytmy sztucznej inteligencji w usługach sportowych. Między heurystyką a algorytmizacją usług,
- Algorytm w organizacji. Game Changer usług sportowych,
- Bezpieczeństwo w sporcie,
- Ciało i ruch jako źródło rozwoju podmiotowości,
- Etyka zawodowa fizjoterapeutów i organizacji sportowych,
- Filozofia, etyka i estetyka sportu: ontologiczny i aksjologiczny status sportu (także e-sportu); moralne, estetyczne i pedagogiczne wartości w sporcie i kulturze fizycznej,
- Filozoficzne i etyczne zagadnienia aktywności fizycznej, w szczególności grup zagrożonych wyłączeniem społecznym,
- Filozoficzne koncepcje cielesności, podmiotowości, ruchu,
- Historia i sztuka Śląska,
- Historia zakładów fotograficznych na Śląsku. Biografie śląskich fotografów,
- Innowacje i jakość w turystyce,
- Judo, ju-jitsu i karate w ujęciu interdyscyplinarnym,
- Kariery dwutorowe sportowców,
- Kompetencje trenerów sportowych,
- Kreowanie i zarządzanie marką w turystyce,
- Kulturowy wymiar cielesności,
- Kulturowe wymiary niepełnosprawności,
- Marketing usług i produktów turystycznych,
- Modele zachowań turystycznych i sportowo-rekreacyjnych ludzi w różnym wieku oraz ich uwarunkowania,
- Ocena działania sportowców,
- Osobowościowe uwarunkowania sportowców,
- Pedagogiczne aspekty kultury fizycznej,
- Polityka turystyczna i systemy zarządzania turystyką na różnych poziomach administracyjnych Europy, Polski i regionu,
- Procesowa a cyfrowa dojrzałość organizacji usług sportowych,
- Przygotowanie mentalne sportowców,
- Psychoanalityczne koncepcje cielesności,
- Smart sport,
- Sprawność (skuteczność, efektywność, korzystność) w turystyce,
- Sprawność fizyczna w ujęciu holistycznym,
- Strategie oraz modele biznesowe w turystyce,
- Systemy edukacji, pomiary w edukacji, polityka edukacyjna,
- „Świadomość ciała” i somaestetyka (sposoby przeżywania cielesności) w teoretycznej perspektywie tzw. „mind-body”,
- Sztuki wali, sporty walki, systemy walki w ujęciu holistycznym,
- Techniki reklamowe w turystyce,
- Tworzenie usług i produktów turystycznych,
- Uczenie się motoryczne, kontrola motoryczna, czynniki wpływające na wykonanie umiejętności, w szczególności pobudzenie emocjonalne, zachowanie wzrokowe, uczenie się bezwiedne,
- Uwarunkowania rozwoju i podtrzymywalności potencjału turystycznego i rekreacyjnego obszarów administracyjnych i przestrzennych Polski,
- Zarządzanie organizacją i funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych,
- Zarządzanie usługami sportowymi.
Paweł Piepiora