
Nasza Akademia otrzymała zaproszenie na akcję „Nocnego Listowania”, a kierunek Terapia Zajęciowa jako profesja, która jest nastawiona na drugiego człowieka, pełna empatii, chętnie podejmuje się takich wyzwań. Nie odmówiliśmy zaprzyjaźnionej uczelni – Politechnice Wrocławskiej wzięcia udziału w ich wydarzeniu i jak tylko nas poprosili o to, żeby wesprzeć akcję, która jest związana z ich studentami z niepełnosprawnościami zwarliśmy nasze szeregi.
„Nocne Listowanie” polega na pisaniu listów do przedsiębiorstw z prośbą o wsparcie funduszu stypendialnego dla osób z niepełnosprawnościami. W akcji tej wzięły udział reprezentantki pierwszego, drugiego i trzeciego roku Terapii Zajęciowej.
To wydarzenie zainspirowało nas do działania i myślenia o tym, czy podobnej akcji dla studentów ze szczególnymi potrzebami nie przeprowadzić u nas, na AWF. Na uczelni też są takie osoby, które studiują i są wyjątkowe, a chcemy je wspierać, bo na tym, między innymi polega dostępność i równe szanse. Poniżej przedstawiam relację studentki – jednej z uczestniczek tego wydarzenia.
dr Dominika Zawadzka
Koordynator ds. Dostępności
W dniu życzliwości 21.11.2023 studenci kierunku terapii zajęciowej wraz z Panią dr Dominiką Zawadzką uczestniczyli w akcji „Nocne Listowanie”. Inicjatorem wydarzenia była Politechnika Wrocławska. Uczelnia od 7 lat organizuje spotkania, podczas których uczestnicy piszą listy do firm z prośbą o wsparcie funduszu stypendialnego. Beneficjentami są uzdolnione, studiujące osoby z niepełnosprawnościami. Hasło tegorocznej edycji to „Kilka słów – wielka moc”. Nagłówek ten może skłonić do przemyślenia, jak niewielki gest, taki jak napisanie listu do przedsiębiorstwa z prośbą o wsparcie funduszu stypendialnego dla osób z niepełnosprawnościami, może wpłynąć na realizację marzeń zawodowych tych osób. Jako absolwentka 5 letnich studiów magisterskich na Kierunku Fizjoterapii a obecnie studentka I roku Terapii Zajęciowej, widzę jak często osoby z niepełnosprawnościami są pozostawione samym sobie. Każda osoba bez względu na to, czy jest pełnosprawna czy
z niepełnosprawnością powinna mieć taką samą szeroko pojętą dostępność.


O godz. 19:00 rozpoczęło się „listowanie”. Na wejściu dostaliśmy kartki z logo akcji oraz koperty, a także dane przedsiębiorstw, do których te listy wysłaliśmy. Po kwadransie pisania dołączyła muzyka na żywo. Czas umilał koncert zespołu Acoustic Duo: Joanna Gruszeczka, Mateusz Sobala. Następnie odbyło się oficjalne powitanie gości i szkolenie
z pisania listów. Otrzymaliśmy przykładowe wzorce, które pomogły nam w napisaniu, a także instruktaż jak poprawnie zaadresować listy. W akcji „Nocnego Listowania” z naszej uczelni wzięły udział 4 studentki wraz z małym towarzyszem oraz nasz opiekun dr Dominika Zawadzka.
W trakcie wydarzenia przeprowadzono dwa wywiady na temat osób
z niepełnosprawnościami: o godz. 21:00 odbyła się rozmowa z Tomaszem Grellem, który jest polskim zawodnikiem w siatkówce na siedząco, zdobył 4 miejsce w Mstrzostwach Europy
w tej dyscyplinie. O godz. 22:00 natomiast odbył się wywiad z Bożydarem Abadżijewem, który jest Prezesem Wojewódzkiego Zrzeszenia sportowców niepełnosprawnych START Wrocław oraz selekcjonerem reprezentacji Polski w siatkówce na siedząco.

Podsumowując, wydarzenie miało charakter społeczny, gdyż pisząc listy pomogliśmy osobom z niepełnosprawnościami zebrać fundusze na konto stypendialne ich uczelni,
a dzięki wywiadom akcja miała również charakter naukowy dla studentów. Mogliśmy poznać wybitną osobę, która pomimo specjalnych potrzeb odnalazła się w sporcie w dyscyplinie siatkówki. Dla nas studentów z Kierunku Terapii Zajęciowej był to cenny wywiad, podczas którego dowiedzieliśmy się, kto może grać w siatkówkę na siedząco, w jaki sposób można dołączyć do START-u.
Myślę, że w przyszłej pracy, jako terapeuta zajęciowy, spotkam się z wieloma osobami, które zadadzą mi pytanie, jakie dyscypliny sportu mogą uprawiać będąc osobą
z niepełnosprawnością. Po akcji „Nocnego Listowania ” poszerzyłam wiedzę na ten temat i będę mogła ją wykorzystać w przyszłości w trakcie swojej pracy.
Anna Resler, studentka I roku Terapii Zajęciowej